Pages

Thursday, October 23, 2008

MakWe Ku


..ini pertama kali aku tinggalkan coretan aku untuk santapan semua..sebenarnya aku x la pandai dalam bab2 mengarang ni..tapi aku cuba la..untuk permulaan nie aku nak kongsi pengalaman aku beraya dengan nenek aku kat rumah parents aku..selama berpuluh2 tahun nenek aku beraya kat rumah dia tapi tahun ni kami pujuk dia first raya dengan kami..sebenarnya tokwak aku baru je meninggal setelah hidup selama 120 tahun++..aku pun xberapa sure berapa umur tokwak aku yang betul..lepas tokwak meninggal, nenek aku yang aku panggil makwe tinggal sorang2 kat kampung..disebabkan umi aku anak yang bongsu, dia la yang selalu jengguk makwe kat kampung..makwe aku dah xboleh jalan..ngesot2 je..nak dijadikan cerita, first week puasa, parents aku balik kampung yang kat johor jengguk makwe..disebabkan kampung dengan rumah aku jauhnya 5/6 jam perjalanan, umi cadangkan bawak makwe balik kuantan sekali..umi risaukan makwe xde siapa yang nak tengok2 kan dia 24hours..at least bila makwe ikut balik kuantan, ada la orang yang boleh tengok2 kan dia 24hours..nasib baik dia selesa tinggal dengan kami nie..kalau x, mesti hari2 dia mintak hantarkan dia balik kampung semula..kurang seminggu nak raya, umi pujuk dia raya dengan kiteorang kat kuantan..umi bagi alasan ayah x dapat cuti untuk first raya..kene bawak kapal..pilot2 lain dah book cuti awal2..tinggal ayah sorang..padahal ayah dah mintak cuti awal2 lagi..terpaksa la makwe tahan hati sebab x dapat balik..mujur jugak kami adik beradik rajin melayan dia, xlah dia rasa ralat sebab x boleh raya kat rumah dia..first raya memang happening..makwe nampak gembira je sepanjang hari..petang raya pula family aku belah ayah datang..lagi meriah rumah 2 dengan sepupu2 aku yang happening semuanya..raya kedua baru kami semua bertolak balik kampung..sejam sebelum bertolak, makwe dah duduk depan pintu rumah tunggu orang angkat dia masuk kereta..kami sampai kampung kira2 dalam pukul 9 malam..kat kampung dah bersusun kereta sedara mara datang menunggu makwe sampai..al maklum la, makwe ada ramai anak..18 orang..walaupun penat makwe duduk dalam kereta x hilang lagi, dia still layan tetamu2 yang datang xhenti2..sampai aku gerak balik kuantan semula pada raya ketiga, sedara2 masih lagi ramai yang datang..aku happy sangat dapat beraya dengan makwe kat rumah aku..aku pun gembira tengok makwe happy je sepanjang tinggal dengan kami..begitu la cerita aku beraya dengan nenek aku kat rumah aku..

No comments:

Post a Comment

Cute Onion Club - Onion Head